În martie, Getty Images, cea mai mare sursa foto din lume (folosita mai ales de agențiile de presa) a permis  folosirea gratuita a imaginilor sale atâta timp cat în josul fiecărei imagini apare sigla Getty Images si autorul imaginii respective. Vesti bune? Nu chiar.

Cum se poate lua o imagine de pe site-ul Getty Images:

Search   Getty Images   More like this 105782964

 

 

 

Asa arata o imagine importata de pe Getty si asa arata script-ul embed impus de cei de la Getty.

Gratuit sau…

În fapt, aceasta decizie, aparent în favoarea utilizatorilor, este o alta modalitate a site-ului de a se promova. Mai mult, după un timp, fotografiile incorporate pot include publicitate.

Un alt lucru de care merita ținut cont: dacă autorul fotografiei se decide să-și scoată imaginea de pe site, ea nu va mai fi vizibila în locurile unde a fost doar preluata. Iar un site serios nu isi permite sa se întâmple asta. De aici, motivația de a deține drepturile asupra imaginilor. Pe scurt, gratuitatea imaginilor – o acțiune care împinge si mai mult decizia de cumpărare.

Dar cat costa o imagine  Getty? 

Sa luam spre exemplu imaginea de mai sus, preturile pentru ea pornesc de la 20 euro (280×187 px, size: 2.8 KB) si ajung la 579 euro (5,120×3,413 px, size:7.46 MB). Iar pentru a folosi imaginea in condiții decente trebuie sa dai cam 150-200 euro. Hai sa spunem ca aceasta e fotografie editoriala, semnata de un artist.

Am mai făcut un alt test: o imagine de la un festival de film. O prima observație: nu-ți spune pretul direct. Acesta variază. Mai întâi te întreabă in ce scop ai nevoie de imagine (comercial sau editorial) iar în funcție de răspuns se stabilieste prețul. Nu-i asa ca sunt smart? Imaginea costa 50 euro pentru dreptul de a o folosi timp de 3 luni si costa 480 euro dacă o folosești in zona Advertising – Print, display and TV pentru o perioada de 6 luni. Sunt si mai multe variante de pret (date de ei) – pe acestea le-am găsit la o verificare rapida. Mie, personal, mi se pare ca cer exagerat de mult pentru niște imagini făcute spontan, pentru care nu-ți trebuie cine stie ce pregătire, talent artistic…

Și încă ceva, pe lângă preț, nu am reușit sa găsesc cum iti poti face cont de fotograf pentru a-ti lista propriile imagini. Sau, și ei lucreaza numai cu fotografii acreditați Getty? Si cum poate fi prezentat cat mai accuarate (precis) un eveniment dacă nu exista cel putin 2 fotografi care sa ilustreze evenimentul, astfel încât, utilizatorii sa aibă de unde alege? Care e politica fata de freelanceri?

România apare si nu apare in arhiva Getty Images

Am cautat imagini despre Romania si am fost dezamagita de rezultate: criza ruso-ucraineana (imagini cu o caruta, o femeie imbracata la patru ace care trece pe langa stand-ul Socialistii pentru Uniunea Vamala din Moldova,o pasare care sta pe spatele unui cal) – toate făcute de același Daniel Mihailescu (in Romania, Moldova, Ucraina, Rusia). Mai apoi, tot Daniel Mihailescu ofera si imagini de la un meci de fotbal,  de la  protestul pro-maidanezi,  de la o procesiune ortodoxa etc.

2  întrebări: De ce apare numai un fotograf in România, Ucraina, Rusia si Moldova?; Pe ce criterii sunt selectate evenimentele care sa apară pe Getty?

Putina istorie…

Știu site-ul Getty Images din 2008, anul II de Facultate la Jurnalism, când am făcut un internship pe fotojurnalism la Clujeanul. Atunci l-am gasit fascinant: atat de multe imagini, toate categoriile, într-un singur loc. Cu trecerea anilor site-ul a continuat sa crească, astfel încât, aproape ca nu exista eveniment important (la nivel mondial) care sa se întâmple si sa nu apara pe Getty. Si totusi… Se pare ca realitatea nu e asa cum ni se spune…

Profiturile companiei Getty Investments LLC au crescut odată cu creșterea popularității site-ului, astfel ca, intre 2007-2011 au realizat 100 milioane de euro, majoritatea banilor provenind din acordarea de licențe digitale.

Mai multe despre monetizarea conținutului unei imagini digitale si aici.

 

 

Published by iulia

Working in online. Cinema is in my veins. For me, music is life. Crazy mind, wild spirit. In the end, all that matters is doing things differently.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *