În septembrie se face un an de când Telekom a intrat pe piața românească prin unirea dintre Romtelecom și Cosmote. Mare concert mare, în P-ța Revoluției din București, pentru a sărbători această înfrățire. Romtelecom a venit cu un portofoliu de 2,6 milioane de clienți de telefonie fixă, în timp te Cosmote avea 2,9 milioane de clienți pe cartelă și abonați. 5.5 milioane clienți Telelkom (sursa: Wikipedia). Se spune că numărul ar fi mult mai mare, în acest articol apărut în cotidianul Bună Ziua Iași, se specifică că numărul abonaților Telekom s-ar ridica la 10 milioane. În condițiile în care, populația României, numără, în decembrie 2014, 19.697.438 milioane de locuitori, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică.
Telekom – chiar că “experiențe împreună”
Țin în mână factura nr.2743586, facturată în 10.08.2015, în valoare de 414,74 Lei. Având un sold precedent de 245 Lei, luna iunie-iulie, 152 Lei pe iulie-august. 414,74 Lei pentru 2 luni de servicii de telecomunicații.
Mă uit la celelalte facturi și încerc să înțeleg. În fiecare luna, din septembrie încoace, au venit, de plată, sume cuprinse între 200 Ron și 250 Ron. În două cazuri factura a fost 150 Ron.
În anexa facturii, dau peste:
- Tarif verde factură – 0,46 EUR
- Mobile L_TV L_Voce S_NetMobi – 25 EUR
- Chirie aparat telefonic – 0,70 EURO (ca la sfârșit să-ți zică “Total chirie echipamente – 4,00 EUR”)
Din toate acele enumerații, servicii peste servicii, reduceri, tot ceea ce ajungi să înțelegi este propoziția “Total factură curentă”. Însă, chiar dacă nu descifrezi factura (ce costă așa mult?), știi că, până acum, nu plăteai banii ăștia și beneficiai de aceleași servicii. Știai că factura depășea rareori un milion și aveai cablu, internet și telefon. Simți că, pe undeva, lucrurile nu sunt cum ar trebui să fie, că ești luat de prost , “bun de plată” cum se zice în termeni populari. În articolul apărut în ziarul ieșean de aici, oamenii se plâng că plătesc foarte muți bani pentru cablu și pentru internet.
Telekom – bani mai mulți, servicii ioc
Au apărut o mulțime de discuții pe internet legate de faptul că, odată cu transferul la Telekom au crescut prețul facturilor iar serviciile (în special internetul), lasă de dorit. Pe Softpedia @tehnicianulpasionat, din Ploiești zice: “Abonament proaspăt downgradat! 2 Mb/sec de la 12 Mb/sec… nu duce linia… ceaușistă! Luați de vă uitați…”.
Pe un alt forum @st3fanitza spune: “ideea e că eu în momentul de față în total plătesc în jur de 150 de lei. Eu unul nu caut să am minute/programe mai multe la tv, vreau doar să plătesc ceva mai puțin. Dacă se poate așa e ok, merită să prelungesc, dacă nu nu prea”. @roby2fine din Bacău: “La ce angajați au Telekom la relații clienți nu le dau mai mult de 2 ani pe piață la noi. Eu am două sesizări scrise la ei la care încă nu mi s-a răspuns în 6 luni. Când am sunat ultima dată mi s-a spus că cererile mele au fost soluționate dar trebuia să sun mai devreme să aflu cum au fost soluționate. Acum nu mai pot să-mi spună. În contul online nu îmi pot vedea numerele de telefon și implicit facturile dar după 20 de telefoane la ei în care mi se spune că în maxim 48 de ore se rezolvă am renunțat”. @marin81 adaugă în septembrie 2014: “Să schimbe nemții tehnologia, după aia să vină cu oferte șmecherie”, la care @misterpresident îi răspunde: “Nemții în primul rând o să schimbe politica de prețuri și mai puțin infrastructura. Sunt curios la anul în timpul asta dacă vor oferi viteze mai mari în orașele din Romania prin fibra optică dacă vor mari uploadul”. @t VS ceea ce am acum la Ploiești! Până se va moderniză ceva și la Gornet PH… mai stăm cu sârmă ceaușistă și preț mai mare decât am eu UPC în Ploiești. Dau 85 lei la Telekom pe 2 Mb/sec (și telefon + Dolce). Plăteam 95 când aveam 12 Mb/sec (10 real) dar reținând sârma… m-au downgradat la ceea ce aveam pana în urma cu 5 luni! Au vopsit cioara, asta este important!”. @simple_dreams, punctează, cu umor(vezi finalul): “Rețeaua ADSL e praf. Pe lângă vitezele foarte mici, apar și probleme de calitate și stabilitate a conexiunii gen când plouă ori nu ai net, ori e intermitent, când fulgera ți se taie accesul la rețea, revine, fulgeră iar și iarăși cade conexiunea și tot asa. În astfel de zone ar trebui să fie prioritatea schimbarea rețelei cu FTTH. Și să renunțe la prostia asta de idee că FTTH trebuie doar la blocuri. Să nu mai zic de prețuri, dai o suma mare lunar pentru așa ceva. Mai exact, cât plătește un client cu rețea modernă, dai și tu, pe o sârmă ordinară și veche de cine știe când”.
Telekom – ce fel de reputație?
În piață, s-a dus vorba, din gură în gură, online și offline, că serviciile de la Telekom sunt “cele mai proaste și cele mai scumpe”. Să fie așa?
Voind să văd dacă și alții au trecut prin aceeași “experiență” cu Telekom, am întrebat oamenii pe pagina mea de Facebook dacă s-au lovit de serviciile Telekom și ce probleme au întâmpinat:
Replicile au fost:
Totul la Telekom funcționează pe baza internetului și dacă vrei să te uiți la televizor și la internet în același timp nu va merge bine.
Dacă vrei să închei contractul înainte de termen trebuie să plătești o taxă de reziliere de câteva sute de euro care nu este menționată în contract (sau nu într-o formulă clară).
Mai au și alte clauze (diverse adaosuri) care nu sunt menționate în contract și care se aplică ulterior.
În cazul în care ei nu mai pot furniza servicii (că le fură țigani cablul), sau nu le furnizează în condițiile menționate (îți zic că vei avea o cu totul altă viteză față de cea pe care o ai) nu se obligă, prin contract, să plătească nimic abonatului. În schimb, dacă ești nemulțumit și vrei să renunți la serviciile lor, îți cer acea taxă de câteva sute de euro. Prin lege, acest lucru este considerat abuziv deoarece nu există echilibru între părți.
Plângerile pentru telecomunicații se fac la ANOPC (Autoritatea Națională pentru administrarea și Reglementarea Comunicațiilor) – faptul că au clauze abuzive (care nu sunt trecute în contract), îi face pasibili aplicarea legiii.
Scrisoarea Telekom: “Stimate Client”
Scrisoarea Telekom ne zice, printre rânduri: “Stimate client, cum te-o chema, (oricum nu contezi, ești un număr, căci altfel ți-am fi zis pe nume), plătește!” – mesajul principal. Restul conținutului: primul paragraf, ți se spune cât ai de plată, paragraful doi, ești rugat să plătești, paragraf trei, ți se spune modalitatea prin care poți plăti, paragraf patru, se scuză dacă deja ai plătit, paragraf cinci “vă mulțumim că ați ales telecom România” (“vă” – pentru a păstra distanța). Paragraf șase, un fel de P.s., își spun că dacă nu plătești vei intra în baza de date a clienților rău platnici Preventel. Paragraf șapte, îți zic numărul de telefon (1234) unde ai putea afla mai multe informații (ca și cum de-asta ai avea nevoie). Și termină scrisoarea cu adresarea: “Cu respect, Echipa Telekom Romania”.
N-am văzut nici măcar un singur paragraf, unul singur, în care să zică: “dacă nu poți plăti, găsim o soluție astfel încât să fie bine pentru ambele părți”, “dacă nu poți plăti, te amânăm”, “dacă nu poți plăti îți oferim o perioadă de redresare, cât ai nevoie, căci vrem să rămâi alături de nou”, “nu poți plăti, ai o problemă, ascultăm!”.
Nu, peste tot, plătește, plătește, plătește. Chiar și pe verso, pe fiecare foaie Telekom apar conturile băncilor unde poți plăti. Titlu text verso foi factură: “Telekom pentru tine”.
Concluzii
Să spunem că toate acestea nu sunt adevărate. Să zicem că e doar părerea nostră (cum i-au spus cei de la relații clienții Telekom, prietenei mele de pe Facebook). Totuși, nu vrem să fim mințiți în față. În facturi văd clar o creștere a tarifelor cu cel puțin 50%, în cazul meu, și nu numai. De ce n-a vorbit nimeni de această creștere? De ce nu e specificată în contract? Atât de mulți oameni, mai mult de jumătate din populația țării, s-a trezit, de azi pe mâine, că nu mai aparține de Romtelecom și Cosmote, ci te Telekom. Li s-a spus că totul va fi la fel, că e doar o schimbare de nume. Că e mai bine așa. Dar nu e. Nu e la fel, nu e mai bine așa. Din nou, ne trezim în situația în care suntem “buni de plată”. În condițiile în care, mai mult din populația activă Românei, este plătită cu sume sub 1000 de Lei, conform datelor furnizate de inspectoratul Muncii. În final, întrebările care se pun sunt: “De unde?”, “Cu ce?”.
Tu ce experiențe ai avut cu Telekom?
UPDATE, 20 August 2015, ora 7.20pm: Azi, în timp ce veneam de la cumpărături, m-am întâlnit cu un vecin. M-a întrebat ce mai fac și i-am spus de situația noastră cu Telekom-ul. Nici n-am terminat bine de spus că a intervenit:”Și noi plătim foarte mult la ei, în jur de două milioane în fiecare lună. A luat fiu-meu un telefon ;și a semnat contractul pe 2 ani cu ei, fără să ne întrebe. De atunci, tot plătim. Și nu consumăm nimic în mod special, nu dăm telefoane în străinătate sau altceva. La un moment dat, ne-au sunat că avem de plătit o taxă de 190 de Ron, restanță. Au tot sunat să o plătim până am plătit-o. Revoltător este că am întrebat trei operatori pe ce perioadă este acea taxă și fiecare ne spunea o perioadă diferită. Asta nu am înțeles. Parcă n-ar fi fost din aceeași companie. Nu știm ce să facem. Cui să-i spui?”